salad 2756467 1920Gondoljuk csak végig. Az agyunk folyamatosan „be van kapcsolva”. Gondoskodik a gondolatainkról és mozgásunkról, a légzésünkről és a szívverésünkről, az érzékeléseinkről – keményen dolgozik éjjel-nappal, még akkor is, amikor alszunk. Ez azt jelenti, hogy az agyunknak folyamatos üzemanyag ellátásra van szüksége. Ez az „üzemanyag” az elfogyasztott ételből származik – és az számít igazán, amit ez tartalmaz. Egyszerűen fogalmazva, amit megeszünk, közvetlen hatással van az agyunk szerkezetére és működésére, így végül a hangulatunkra is.

Mint ahogyan egy drága autó, az agyunk minőségi üzemanyaggal működik a legjobban. A magas minőségű ételek, melyek sok vitamint, ásványi anyagot és antioxidánst tartalmaznak, táplálják az agyat, és megvédik az oxidatív stressztől – a szabad gyököktől, melyek a test oxigén használatakor keletkeznek, és károsíthatják a sejteket.

Sajnos azonban, csakúgy mint egy drága autó, az agyunk sérülést is szenvedhet, ha bármi olyat kap, ami nem minőségi üzemanyag. Az „alacsony minőségű” üzemanyagtól (mint a feldolgozott és finomított ételek) az agy nehezen tud megszabadulni. Például a finomított cukrokban gazdag étrend káros hatással van az agyra. Azontúl, hogy rossz hatással van a test inzulinszabályozására, elősegíti a gyulladásokat, és az oxidatív stresszt is. Több tanulmány is úgy találta, hogy a finomított cukrokban gazdag étrend káros hatással van az agyműködésre – és súlyosbítja a hangulati zavarok tüneteit, ahová depresszió is tartozik.

Valójában ez teljesen érthető. Ha megvonjuk agyunktól a minőségi táplálékot, illetve ha a szabad gyökök, és a gyulladást okozó sejtek keringenek az agy zárt terében, elősegítve ezzel az agyi szövetek károsodását, annak következményei lesznek. Az érdekes az, hogy sok-sok éven keresztül, az orvoslásban nem ismerték el teljesen az étel és a hangulat közötti kapcsolatot.

Milyen hatással vannak az ételek a közérzetünkre?

A szerotonin egy ingerületátvivő anyag, ami segít szabályozni az alvást és az étvágyat, közvetíti a hangulatokat, és csillapítja a fájdalmat. Mivel a szerotonin 95%-a a gyomor-bél traktusban termelődik, és ez a terület ki van bélelve száz millió idegsejttel, vagyis neuronnal, érthető, hogy az emésztőrendszerünk nem csak az ételt dolgozza fel, de a hangulatunkat is szabályozza. Sőt, mi több, ezen idegsejtek működését – és az ingerületátvivő anyagok termelését, tehát a szerotoninét is – nagyban befolyásolják a „jó” baktériumok milliárdjai, melyek a bélflórát alkotják. Ezek a baktériumok létfontosságú szerepet játszanak az egészség fenntartásában. Ezek védik meg a bélrendszer belső falát, és egy erős védőréteget biztosítanak a mérgező anyagok és a „rossz” baktériumokkal szemben, csökkentik a gyulladásokat, javítják a tápanyagok felszívódását, és idegcsatornákat aktiválnak közvetlenül az agy és a belek között.

Tanulmányok bemutatták, hogy a probiotikumok (táplálékkiegészítők, melyek a jó baktériumokat tartalmazzák) hatására, az emberek szorongási szintje, stressz érzékelése, és mentális hozzáállása javul, azokéhoz képest akik nem szedtek probiotikumokat. Más tanulmányok összehasonlították a „tradícionális” étrendeket, mint például a mediterrán és a japán étrend, egy tipikus „nyugati” étrenddel, és azt mutatta be, hogy a tradicionális étrendek követői között 25-30%-kal ritkábban alakult ki depresszió. A kutatók ezt a különbséget annak tulajdonítják, hogy a tradicionális étrendek nagy mennyiségben tartalmaznak zöldségeket, gyümölcsöket, feldolgozatlan gabonaféléket, és halakat, és csekély mennyiségű sovány húst és tejterméket. Emellett ezek az étrendek mentesek a feldolgozott és finomított élelmiszerektől, melyek a fő összetevői a nyugati jellegű étrendeknek. Mindezen felül, az említett feldolgozatlan ételekből jó néhány erjesztett formában van jelen, tehát ezek természetes probiotikumok. Az erjesztés során a baktériumok és az élesztőgombák átalakítják az ételekben lévő cukrokat szén-dioxiddá, alkohollá és tejsavvá. Ezt az étel tartósítására használják, és egy kellemes ízt és állagot ad neki.

Ez sokunknak valószínűtlennek tűnhet, de a kutatók egyre inkább felismerik, hogy a jó baktériumok nemcsak az ételek emésztésére és felszívódására vannak hatással, hanem az egész testben lévő gyulladások szintjére, és ugyanígy a hangulatra és az energiaszintre is. Az eddigi eredmények egészen bámulatosak.

Mit jelent ez az ön számára?

Kezdjen el odafigyelni ara, hogy hogy érzi magát a különböző elfogyasztott ételek után – nem csak közvetlenül utána, hanem az azt követő napon is. Próbáljon egy „tiszta” diétát követni két-három hétig – ezt azt jelenti, hogy mellőzni kell minden feldolgozott és finomított ételt, és a cukrot. Fogyasszon erjesztett, fermentált ételeket, mint a savanyú káposzta, kovászos uborka, kimchi, miszo, kombucha. Figyelje meg, hogy érzi magát. Majd egyesével tegye vissza a korábbi ételeket az étrendjébe, és figyelje meg, hogyan változik a közérzete.

 

Az eredeti cikk a Harvard Egyetem orvosi tanszékének weboldalán jelent meg: https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626